knitted

2012-09-02
21:41:00

Mössa & vantar

Garn: Det vita kallas för easy och är 100% merinoull. Då det inte fanns något brunt garn av samma sort köpte jag svarta fåret och stickade dubbelt med det istället. Det funkade finfin. 
 
Mönster till vantar: Finns här. Som ni kanske ser skippade jag den rosa raden, gjorde den brun istället. 
 
Mönster till mössa:
Stickor: Rundsticka nr 7 och 9

- Lägg upp 64 maskor på rundsticka nr 7 och sticka 10cm ribbstickning (två räta, två aviga). Som ni ser gjorde jagg detta i brunt. Om ni vill ha den större eller mindre får ni lägga på/ta bort fyra maskor, annars kommer det bli tex fyra räta på rad i slutet. 
- Efter 10cm byts det till rundsticka nr 9 och ribbstickningen fortsätter, medan man förskjuter (förklaring kommer efter mönstret) en maska till vänster på varannat varv.
- När mössan mäter önskad längd (det stod 25cm i mönstret jag hittade) så stickade jag ihop två räta, två aviga, två räta, två aviga osv hela varvet (=32maskor kvar). Jag stickade ihop alla räta med brun tråd och alla aviga med vit, så det blev varannan. 
- Nästa varv stickas rätt, varannan. 
- Sen stickas ännu ett varv med två ihop, en rät, två ihop, en rät osv. Varannan brun, varannan vit
- Sen ett rätt varv (om man vill kan man dra ihop fler maskor innan man drar igenom tråden)
- Klipp av tråden och dra igenom
- Klart
 
Förskjutning:
Det blev lite annorlunda med två färger. Därför fick jag lov att förskjuta på varannat varv, inte varje som jag tidigare gjort. Till att börja med kan jag skriva att jag stickade räta med brunt garn och aviga med vitt garn, igenom hela mössan (eller ja, resåren är ju hel brun..)
1. Från början har man ju två räta, två aviga osv såhär: rraarraarraarraa (läses vänster till höger) osv hela varvet (varje r är en rät maska och varje a en avig)
2. På nästa ska man då förskjuta, då börjar varvet med en avig maska, såhär: arraarraarraarraarr osv
3. Då förskjutningen sker på varannat varv stickas nästa varv exakt likadant som det innan, såhär: arraarraarraarraarr osv
4. Nu ska det förskjutas igen, då blir det två aviga i början, såhär: aarraarraarraarraarraarraarr osv
5. Nästa varv stickas likadant, såhär: aarraarraarraarraarraarraarr osv
6. Sen ska det förskjutas, såhär: raarraarraarraarraarraa osv
7. Sen likadant som det innan, såhär: raarraarraarraarraarraa osv
8. Sen förskjutning, såhär: rraarraarraarraarraarraarraa osv
 
Jag kan också säga att det lättaste är att ha en markering där varvet börjar, så man vet var förskjutningen ska vara. Jag vet också att mönster brukar läsas höger till vänster, men det blev lättast för min hjärna att förklara såhär. 
 
Frågor? Kommentera så ska jag försöka förklara bättre

Kommentar:
#1: Pelle

Frågor, nej. Bara djävulskt snygg mössa!

Svar: tackar :)
knitted.blogg.se

2013-03-08 @ 11:04:00
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: