knitted

2012-10-19
17:13:00

Tre mössor i olika storlekar
Mönstret till stora mössan hittar ni här.
 
Den i mitten är som den stora fast jag gjorde den lite mindre, tog bort vissa delar av mönstret och så vidare. La upp 96 maskor från början. Gjorde korset en maska mindre (dvs en vit maska mindre mellan de bruna i själva korset)

Den minsta gjorde jag lika i början (96 maskor) och istället för korsen gjorde jag
 
bbbbbbbbbbbbbbbbbbbb 
bbbbbvbbbbbbbbbrbbbb (20 maskor, om och om igen)
bbbbvvvbbbbbbbrrrbbb (20 maskor, om och om igen)
bbbvvvvvbbbbbrrrrrbb (20 maskor, om och om igen)
bbvvvvvvvbbbrrrrrrrb (20 maskor, om och om igen)
bbvvvvvvvbbbrrrrrrrb (20 maskor, om och om igen)
bbbbvvvbbbbbbbrrrbbb (20 maskor, om och om igen)
 
b= beige på bilden
r= brun på bilden
v= vit på bilden
 
Till resten av den minsta mössan hämtade jag inspiration från mönstret till den stora mössan och tog ut de delarna jag tycker är finast. När minsta eller mellan mössan verkar lagom stor (ca 4cm) kvar kan man börja maska av var åttonde maska, sen var sjunde, var sjätte osv. Och hålla koll så man inte maskar av på precis samma ställe varje varv då de kan synas och vara mindre fint. Jag maskar av på varje varv. 
 
Maskorna gick inte riktigt ihop runt mössan så man får anpassa lite själv, jag gjorde inte sista korset likadant som de andra. Annars kan man räkna ut hur många maskor man behöver och lägga upp efter det. 
 
Happy knitting!

Kommentarer:
#1: Mikaela

Vill du vinna en hel månads gratis länkning?

Kommentera mitt inlägg ”Är du månadens blogg?”, så har du chansen!

2012-12-16 @ 10:38:36
#2: Bismillah

fina mössor :D

Svar: tackar :)
knitted.blogg.se

2012-12-17 @ 15:54:35
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: